יום שבת, 31 בינואר 2009

האם נתניהו באמת רוצה ממשלה יציבה?

סוף השבוע הגיע, המלחמה בעזה נגמרה, שלטי החוצות של המפלגות חוזרים לדרכים, והמפלגות עצמן כבר בעיצומו של "תהליך חימום מנועים" לקראת מה שנשאר מהקמפיין הנוכחי, עד העשירי בפברואר. זה בהחלט הזמן לחדש את הכתיבה בבלוג, שלמעט תרומה של פוסט או שניים לעניין המלחמה בעזה, מעדיף להתעסק בפולטיקה.
אני מסתכל על הסקרים מעיתוני סוף השבוע - אין ספק, גוש הימין/חרדים הולך לזכות כנראה בבחירות, אלא אם תהיה תקלה קטסטרופלית מבחינתו באי מעבר של אחוז החסימה של הבית היהודי ו/או האיחוד הלאומי, כמו בשנת 1992, אז הימין קיבל יותר קולות אבל לרבין היה בלוק חוסם, עקב אי מעבר של אחוז החסימה של התחיה ומפלגות ימין אחרות.
השאלה היא - עד כמה ממשלת נתניהו תהיה יציבה -
האם "טוב ליהודים" (הסיסמא האהובה על נתניהו) שהליכוד יקבל 30 מנדטים, ישראל ביתנו תקבל 15 מנדטים וש"ס תקבל 12 מנדטים? או אולי עדיף שהליכוד יקבל 38 מנדטים, ישראל ביתנו תקבל 10 מנדטים וש"ס תקבל 9 מנדטים?
כלל האצבע שלדעתי יש לשמור עליו , מלבד הצורך להקים ממשלה רחבה ככל הניתן הוא שגודל מפלגת השלטון יהיה חצי מגודל הקואליציה - כלומר, אם הליכוד יקבל 35 מנדטים, עליו להקים קואליציה שתהיה לא גדולה יותר מ70 מנדטים. אם הליכוד יהיה מיעוט בקואליציה, יהיו יותר שרים שאינם חברי ליכוד בממשלה, מאשר שרים חברי ליכוד בממשלה, וכמו כן, מפלגות שונות בתוך הקואליציה יוכלו לקיים בינן לבין עצמן בריתות שונות כדי לסחוט את הליכוד ביתר קלות.
נתניהו מתגאה שהוא עשה צעדים שפגעו ב"אלקטורליות" שלו כשר אוצר, לטובת המדינה. אני מסכים עם נתניהו, השאלה היא האם הליכוד יוכל לעשות צעדים לא פופלריים בתחומים שונים כאשר מפלגות סקטוראליות שונות סוחטות אותו לכיוונים שונים?
בנימין נתניהו כבר היה בסרט הזה ב1996, אז הליכוד (שהיה מאוחד עם צומת וגשר) קיבל 32 מנדטים והקואליציה לא החזיקה מעמד 4 שנים מלאות.
יש גבול לכמות המנדטים שהליכוד יכול למשוך אליו מקדימה והעבודה - כלומר, יש גבול לכמות המנדטים שיחצו את גוש המרכז-שמאל-מפלגות ערביות לגוש הימין-חרדים. לליכוד יש אוצר בלום של מנדטים מהצד הימני/דתי/חרדי שלו, ואם הליכוד החליט לנהל קמפיין שלילי (גם אם בטענה ש"קדימה התחילו" ) נגד קדימה, עליו לנהל קמפיין שלילי גם נגד ישראל ביתנו ונגד ש"ס, על מנת שלא נתעורר ב11 בפברואר לבוקר שבו נדע שהבחירות הבאות תהיינה (שוב) תוך פחות מ4 שנים.


אין תגובות: