יום שלישי, 3 בפברואר 2009

קיצבאות, אחוז מס שולי, וישראל ביתנו

אחת מהבטחות הבחירות של נתניהו היא שאחוז המס השולי המקסימלי שמשולם על ידי אזרח ישראלי יירד ל30 אחוז.
צד זה בהחלט יכול להיות מבורך ויכול להתניע את הכלכלה (בשילוב עם ריבית נמוכה במיוחד שלא תעודד אנשים לחסוך) על ידי כך שלאזרח יהיה יותר כסף פנוי להוציא על דברים שונים.
אבל, מצד שני, כמו שחשף אלי ישי היום, נתניהו התחייב להגדיל את הקצבאות מש"ס.
בואו לא נשלה את עצמנו, ש"ס היא לא מפלגה ימנית, ולא מעניין אותה דבר וחצי דבר פרט לקצבאות. ולכן , אם ציפי לבני הבטיחה לש"ס כמיליארד שח, אנחנו רק יכולים להניח כי הליכוד הבטיח לש"ס לפחות מיליארד ש"ח ושקל אחד יותר.
כיצד חריגה זו בתקציב מסתדרת עם תוכניתו של נתניהו להוריד מס?
יש רק דרך אחת לבצע את שני הדרכים במקביל - לפגוע בתקציבים של כל הדברים הזניחים שגם ככה מקצצים בהם ראשונים - חינוך,תשתיות,בריאות וכו'. לא נורא, אז האזרחים יוציאו יותר כסף על שיעורים פרטיים, ישלמו יותר כשהם באים לרופא, ויישבו עוד 10 דקות בפקק (לכל כיוון , כמובן).
נתניהו יכול להתגאות (ובצדק, לדעתי) במעשים רבים שלו כשר אוצר, וגם בעובדה שהוא ביצע כמה מהלכים לא פופולריים בעליל, בניגוד אולי לרצון של בוחריו. מה שנתניהו לא מספר זה את המתמטיקה הפשוטה - שרון העדיף להקים ממשלת ליכוד-שינוי-איחוד לאומי/ישראל ביתנו-מפדל על פני להכניס את החרדים לממשלה. אם החרדים היו בממשלה אין סיכוי שבעולם שהרפורמות אותן הציע נתניהו היו עוברות. את החרדים לא מעניין מיתון/לא מיתון. הם חיים במערכת בועתית שלהם עם מגוון שרותים קהילתיים שהם יצרו למען עצמם ומישהו צריך להזין את כל המערכת הזו.

נכון שתקפתי רבות את ישראל ביתנו ואת ליברמן בפוסטים שלי, אבל בנקודה הזו ישראל ביתנו יכולה להרוויח כמה מנדטים מהליכוד. היא יכולה לצייר את עצמה כמפלגה הימנית החילונית היחידה שיש (אפשר להתווכח אם היא מפלגת ימין, אבל ככה היא צריכה להציג את עצמה). היא צריכה להזכיר גם שהעלאת קצבאות הילדים תחזק מאוד עוד אוכלוסיה מסויימת בארץ - את האוכלוסיה הערבית. היא צריכה להזכיר שהיא היתה שותפה לרפורמות כלכליות חשובות במדינה, ושיש לה אחריות למצב הכלכלי, בניגוד לשותפות אחרות בקואליציה של נתניהו.
אם יום אחד מהזמן שנותר עד הבחירות יושקע בחידוד המסרים החילוניים של המפלגה, ישראל ביתנו תקבל לדעתי עוד מנדט או שניים, בנוסף למנדטים שכבר עברו אליה מהליכוד.

אין תגובות: