יום שישי, 27 בפברואר 2009

חשבון פשוט כיתה ד

בילדותי אהבתי את התוכנית חשבון פשוט כיתה ד (עם השחקן דני מוג'ה, אם אני זוכר את שמו נכון).
חשבון פשוט כיתה ד (עם גדא וביש גדא, ותחרות החזקות לעומת כפל שלהם) עסקה בעיקר באריתמטיקה (מקצוע החשבון שנלמד בעיקר בבית ספר יסודי וקצת בתיכון). וזה הזמן לדון קצת באריתמטיקה של הבחירות ובהשוואה לבחירות 1996.
אנשי הליכוד, ובצדק, טענו כי אנשי קדימה אינם יודעים חשבון, וכי אין להשוות את 28 המנדטים של קדימה מול 27 של הליכוד, אלא את הגושים. וכאן כמובן לגוש הימין יש יתרון של 10 חברי כנסת על גוש השמאל (על הויכוח האם יהדות התורה וש"ס, שירקו לליכוד בפרצוף יותר מפעם, פעמיים ואפילו שלוש , הן מפלגות ימניות אתייחס בפעם אחרת).
לאחר קריסת גוש הממליצים של לבני (ובעיקר אי ההמלצה של מפלגת העבודה), טוקבקים רבים חגגו ולעגו לחשבונות של קדימה וכתבו טוקבקים בכותרת "28 זה יותר מ65" וחתמו עליהם "ציפי לבני".
אל למתמטיקאים של הליכוד לחגוג כל כך מהר, כי בואו נסתכל על תוצאות הבחירות לכנסת ה14 (הבחירות של שנת 1996).
בבחירות לכנסת ה14 היתה הצבעה בשני פתקים: בנימין נתניהו ניצח את שמעון פרס בפחות מאחוז מהקולות והקים ממשלת ימין.
הליכוד-צומת-גשר בראשות נתניהו זכה ב32 מנדטים.
המפלגה הבאה בתור בקואליציית הימין היתה ש"ס עם 10 מנדטים.
אחרי כן המפד"ל עם 9 מנדטים, ישראל בעליה עם 7 מנדטים, הדרך השלישית עם 4 מנדטים, ויהדות התורה עם 4 מנדטים. סה"כ - 66 מנדטים.
קואליציית הימין החדשה של נתניהו תהיה בת 65 מנדטים - מנדט אחד פחות מהקודמת.

סיעת הליכוד-גשר-צומת מנתה בפעם הקודמת כמעט מחצי מגודל הקואליציה. כעת, היא מונה טיפה יותר מ40 אחוז
מגודל הקואלציה.

הפער בין הליכוד לשותפה הבחירה ב1996 היה 22 מנדטים. היום הפער הוא רק 12 מנדטים.

ב1996, הליכוד לא נזקק לסיעת מולדת (2 מנדטים) כדי להקים ממשלה. בני בגין בשעתו התנגד מסיבה אידאולוגית לצרופה של מפלגה הדוגלת בטרנספר. כיצד בגין יישב כעת עם ח"כ מיכאל בן ארי, תלמידו של כהנא, בקואליציה אחת? יש חובה לצרף את האיחוד הלאומי לממשלה, שכן בלי האיחוד הלאומי לנתניהו תהיה ממשלה של רק 61 חברי כנסת.

הכח של המגזר הרוסי בממשלת נתניהו הקודמת היה 7 מנדטים, וכיום הוא כפול מכך (ויסלח לי ליברמן שמנסה להציג את עצמו כמפלגה לכלל הישראלים, עדיין מרבית חברי סיעתו הם יוצאי חבר המדינות).

הכח של השותפה הציונית המתונה יחסית בממשלת נתניהו, הבית היהודי (יורשת המפדל) קטן פי 3 מכוחה ב1996, עד כדי כך שהיו אפילו דיבורים על מיזוג בין סיעות הליכוד והבית היהודי, ואין כיום מפלגה בעלת אופי של מרכז (כמו מפלגת הדרך השלישית ב1996) שתחבור לממשלת נתניהו.

ממשלת נתניהו הקודמת שרדה כשנתיים וחצי (הבחירות לכנסת ה14 נערכו בחודש מאי 1996, הבחירות הבאות נערכו במאי 1999). כעת, שהאריתמטיקה היא בהחלט לרעתו של נתניהו לעומת הפעם הקודמת, אך יש לו נסיון של 8 שנים יותר כפוליטיקאי לעומת הפעם הקודמת (נתניהו היה שנתיים מחוץ לחיים הפוליטיים : בין 1999 ל2001), כמה זמן תשרוד ממשלת הימין החדשה של נתניהו?



תגובה 1:

SingFast אמר/ה...

כן , שמו היה דני מוגה , חשבון פשוט
אני מכיר מישהו שדומה לו שתי טיפות מים קוראים לו אודי