יום שישי, 13 בפברואר 2009

על שטן, עמלק, והסתה לרצח

גם אני רציתי כמו אחרים לכתוב פוסט על תוצאות הבחירות.
יש לי רעיון כיצד ניתן להוריד את קדימה מהעץ ולגרום לה לחבור לממשלה בחסות נתניהו, אבל קודם כל אני רוצה להתייחס לחקירת ליברמן ועובדה שעובדיה יוסף לא נחקר במשטרה.
מאוד יכול להיות שליברמן מעורב בפרשה מדוגמת "ראשון טורס" או פרשה אחרת מסוג הפרשות שאולמרט נחקר בעינן. אני גם הייתי בעד שהחקירה תמשך למרות הבחירות. ממה שפורסם בתקשורת ליברמן הקשה על חוקריו ולא שיתף איתם פעולה לחלוטין, וכלפי הציבור הציג זאת כ"רדיפה פוליטית" (למזלו של ליברמן, מרבית הישראלים הם צברים שלא נולדו בארצות דיקטטוריות כמו בריה"מ לשעבר ולא יודעים רדיפה פוליטית אמיתית מהי) - אם כך, כאן המשטרה נהגה כשורה.
אך האם דין עובדיה יוסף לא כדין ליברמן? מדוע עובדיה יוסף לא נחקר במשטרה על דברי המשטמה שלו שחוזרים כל מערכת בחירות, ועל השימוש במוטיב החוזר עמלק?
עמלק היה עם מדברי (לפי המסורת התנ"כית - מצאצאי עשיו) אשר התפרנס ממעשי ביזה ושוד של עוברי אורח במדבר. כאשר נתקלו בני עמלק בבני ישראל שיצאו ממצרים ונמלטו מחילות פרעה שרדפו אחריהם, הם תקפו אותם ובזזו אותם.
בעקבות מעשה נפשע זה הוכרזה מלחמת חורמה בבני עמלק ובני ישראל צוו להשמיד את עמלק ולא להותיר מהם זכר.
הנביא שמואל הזכיר לשאול המלך את הציווי להשמיד את עמלק, אך שאול חס על אגג מלך עמלק (כנראה תמורת שוחד שסופק לו על ידי המלך) , ויש האומרים שהמן הרשע היה מצאצאי אותו אגג.
אם כך, הרב עובדיה יוסף השווה בזמנו את יוסי שריד,והיום את אביגדור ליברמן (וגם את תומכיהם) לעמלק - קבוצה שיש להשמידה פיזית.
יכול להיות שבאמת עובדיה יוסף דיבר בצורה מטאפורית על ליברמן ועל שריד. אבל באותה מידה, יכול להיות גם שאביגדור אסקין ואנשים אחרים בימין הקיצוני ביצעו פולסה ד-נורא ביצחק רבין ז"ל בצורה מטאפורית, ולא חשבו חלילה שמישהו יפרש בצורה מילולית את דבריהם ויטול את חייו של ראש הממשלה.
באותם ימים של לפני רצח רבין עוד אפשר להגיד שהיתה חוסר מודעות במחלקה היהודית בשב"כ ובמשטרה, אבל האם ניתן להגיד זאת בימינו, אחרי רצח רבין, ואחרי שחוקקו חוקים נגד הסתה פוליטית?
מדוע הרב עובדיה יוסף לא נחקר במשטרה? האם המשטרה כל כך מפחדת מ"אינתיפדה" של אברכים ספרדים שהיא מסרבת לחקור את עובדיה יוסף פעם אחרי פעם, אבל מוכנה לחקור מסיתים אחרים (אם מהתנועה האיסלאמית, או אם אנשי ימין קיצוני) ?

תגובה 1:

Dotan Horovits אמר/ה...

בבואך לשפוט את דבריו של הרב יוסף על עמלק, עליך להבין את הסמנטיקה היהודית המדוברת.
עמלק במסורת היהודית הוא יותר מאשר אותו עם מדברי שצוין בפוסט. עמלק הוא סמל.
ישנה שבת מיוחדת בשנה, המכונה שבת "זכור", אשר בה קוראים את פרשת "זכור" שמרכזה הוא "זכור את אשר עשה לך עמלק" (דברים).
במסורת היהודית עמלק מיצג גורם מחליש לישראל, אשר מזנב בישראל ומסיט אותם (בדומה למה שעשה עמלק לבני ישראל בסיפור המקראי, רק שבמסורת היהודית המוטיב מורחב, ועמלק המטאפורי מלווה את ישראל עד היום).
זהו ההקשר שבו אדם דתי מציין את עמלק.
ושלא ישתמע לא נכון - זוהי אמירה חריפה ביותר, אך אין היא קוראת למיטב הבנתי להשמדה פיזית.
אמנע מלהרחיב בהקשר היהודי, כיוון שאינני מומחה לעניין, אך האנשים מוזמנים לביה"כ בשבת "זכור" שתחול השנה ב-7 במרץ (יא' אדר, שבת שלפני פורים) ולשמוע בעצמם.
שבוע טוב.