יום שבת, 14 בפברואר 2009

איך בכל זאת אפשר להושיב את קדימה בממשלה, ובמהירות

כמו שהבטחתי, אתייחס לנושא הבחירות.
ברור לכל שאין ממש בטענת קדימה לפיה קדימה נצחה ולכן עליה להרכיב ממשלה.
ברור לכל שאין ממש בטענת הליכוד שהליכוד ניצח.
גוש הימין הוא שניצח בבחירות, ולביבי יש נסיון מר עם ממשלה ימנית צרה, ועם 27 מנדטים, הליכוד חייב את קדימה בממשלתו על מנת ליצור ציר רחב נגד דרישות סקטוריאליות שונות.
הבעיה היא שקדימה לא מוכנה לתת את השלטון לליכוד ונתניהו בצורה חלקה.
אז מה עושים?
השמועות אומרות שהוצעו כבר לקדימה תיקי החוץ והבטחון. אני מניח שבקדימה (כמו בישראל ביתנו) ישמחו לראות את דניאל פרידמן חוזר לתפקיד שר המשפטים, ויהיה ניתן לסגור על כך עיסקה עם הליכוד, והובטח לקדימה גם שוויון בקבינט.
אם כך - מה עוד חסר?
קדימה עדיין לא מוכנה לוותר על הבכורה ודורשת רוטציה.
חברי קדימה היקרים, רוטציה תתאפשר רק במצב הנדיר (כמו בשנת 1984) שיש שוויון מוחלט בין הגושים. זה בהחלט לא המצב שלכם.
מצד שני, כמו שכתבתי מקודם, נתניהו מאוד רוצה את קדימה בממשלה, ומכיוון שלמחנה מופז (שרוצה לשבת בקואליציה וכנראה מוכן כבר להצטרף בתנאים שהוצעו) אין רוב בסיעת קדימה (ואפילו אין שליש מהחברים ולכן הם אינם יכולים להתפצל מקדימה) , על נתניהו להודות בבכורה של קדימה על פני הליכוד.
ואיך הוא יבצע את זה?
לדעתי הפתרון הוא פשוט :
אם ממנים שרים לפי מפתח של כמות מסויימת של חברי כנסת (למשל, 4 חברי כנסת) לשר, גם ככה שרי הליכוד יהיו מיעוט בממשלתם, שכן לליכוד יש פחות מ30 חברי כנסת, ולהקמת ממשלה יש צורך ב61 חברי כנסת ומעלה. ולכן, יועיל נתניהו לתת לקדימה שר אחד יותר מאשר לליכוד. מה גם, שלפי המפתח שציינתי, לקדימה מגיעים 7 שרים, ולליכוד רק שישה (כולל נתניהו עצמו), ולכן זהו פתרון הגיוני.
כך תהיה הכרה רשמית של נתניהו והליכוד בהישג של קדימה, וכך לדעתי תתאפשר הקמתה של ממשלה.
לדעתי המהלך יתמך גם על ידי ישראל ביתנו, שכן היא מעוניינת בהקמת חזית אזרחית בממשלה העתידית, כמשקל נגד לחזית הדתית שמנסה ש"ס להקים.

אין תגובות: