יום שלישי, 9 בדצמבר 2008

על פריימריז וטכנופוביה

הפעם ברצוני להתייחס לפריימריס בשלושת המפלגות "הגדולות" - אלו שהיו בליכוד , אלו שהיו בעבודה, ואלו שיהיו בקדימה.
בעקבות כשלון ההצבעה הממוחשבת בעבודה, והתורים הארוכים בליכוד (כולל התבטאותו של נתניהו שגם הוא הסתבך בהצבעה) החליטו בקדימה לחזור לשיטה הישנה ו"הטובה" , לשיטה הידנית.
מי שקרא את הפוסט הראשון שלי יודע שאני עובד בחברת הייטק.
לדעתי, ההתנהלות של שלושת המפלגות הנ"ל היא פשוט חובבנית. לעתים היא אפילו מזכירה לי את אירופה של ימי הביניים, שם כל גילוי חדש של טכנולוגיה לווה בחשדנות, ואפילו בהאשמות של מעשה כישוף.
האשמה על הכשלים במפלגת העבודה מוטלת כמובן על חברת טלדור, אבל מוטלת גם על הנהלת מפלגת העבודה.
איני מכיר היטב את הנפשות הפועלות בתחום הטכני במפלגות הנ"ל, אבל יש לי חשד כבד (מהכרותי עם גופים אחרים שהזמינו פרוייקטים שונים) שאין שם גוף טכני כמו שצריך שמפקח על המערכות המוזמנות מבחינת קביעת דרישות ועמידה בהן, מעקב אחרי סבבי בדיקות של המערכת ודיווח תקלות יעיל בזמן אמת.
מנגד, מהכרותי עם החברות שמספקות את המערכות הנ"ל - אצל אנשי ההייטק יצא להן שם של "חברות עבדים" - חברות אשר לא נותנות לעובדים שלהן תנאים כמו שצריך (גם בימים טובים), ולכן הטובים בעובדים שלהן או שמוקדמים מ"סתם" תפקידי פיתוח, או שפשוט עוזבים את החברה.
את החברות הנ"ל אנחנו כנראה לא נוכל לשנות, וכך גם לא את הרצון של המפלגות לממש את מערכת הבחירות שלהן אצל "חברה גדולה ומוכרת", ולכן, הנה מספר עצות בחינם לפריימריז הממוחשבים הבאים (שלצערי יתקיימו עוד הרבה זמן, אחרי הטכנופוביה שאחזה במפלגות):
א. בכל קלפי יש להציב לפחות שני מחשבי הצבעה (למקרה ואחד מתקלקל) המחשבים עצמם יכולים להיות חלשים מבחינת כח החישוב, אבל רצוי שמבחינת הרכיבים עצמם יהיו אמינים.
ב. יש לפתח שיטת הצבעה שבמידה ויש תקלת תקשורת (ומרבית תקלות התקשורת הן כאלו שניתן לפתור במהלך יום הצבעה), יהיה ניתן להצביע בצורה לא מקוונת (offline) ולאחר חזרת התקשורת, יבוצע תהליך סינכרון בין המחשב שהיה מנותק מהרשת למחשבים המרכזיים. אם מחשב מנותק מהרשת (ואת זה ניתן לזהות בתוכנת ההצבעה), יהיה על המחשב להתריע בפני אחראי הקלפי שיש לבצע גיבוי לנתונים כל חצי שעה - כיצד יבוצע גיבוי זה? פשוט על ידי הכנסת דיסק DVD לצריבה לכונן (נכון, זה מייקר את המחשב בעוד 100 - 200 שח) ולחיצה על כפתור בתוכנת ההצבעה.
ג. יש לוודא שלשרתים המרכזיים יש גיבוי - הן למידע שלהם, והן גיבוי מבחינת התפקוד שלהם - כלומר, אם שרת אחד נופל, אחר יתפוס את מקומו במיידי.
ד. יש לבצע חלוקת עומסים (load balancing) בין השרתים.
ה. יש לבצע בדיקות עומסים למערכת. אם במפלגה מסויימת יש 50,000 מצביעים, יש לסמלץ הצבעה של 100,000 מצביעים (יש לקחת חסם עליון גבוה על מנת באמת להיות בטוחים שהמערכת מתמודדת עם עומסים).
ו. יש לבצע בדיקות עם קבוצות מיקוד - להזמין אנשים מאוכלוסיות שונות (ניתן לפנות לחברות כ"א בבקשה להביא אנשים לעבודה זמנית של מספר שעות) שישתמשו במערכת ויחוו דעה על נוחות השימוש. יש לתגמל את העובדים הזמניים שיציעו הצעות מועילות לשיפור הנוחות. מה לעשות, אף מהנדס תוכנה/מאפיין/מנהל פרוייקט לא יכול לחשוב עד הסוף על האפשרויות להקל על נוחות המשתמש. בנוסף, כדאי לצרף לקבוצת המיקוד את כל המתמודדים עצמם בפריימריז.
ז. על המפלגות להקים גופים טכניים שיכתיבו את הדרישות למערכת (אני מבטיח לא לדרוש כסף עבור דרישות שתועתקנה/תבוססנה על סעיפים מהבלוג שלי). אם למפלגות באמת אין כסף להעסיק אנשים טכניים מוכשרים וטובים, על המפלגות לפחות להקים "גופי מילואים" לקראת הבחירות שיעסיקו פעילים מקרבן בעלי ידע טכני רחב (אני בטוח שבכל מפלגה אפשר למצוא אנשי הייטק טובים שיפקחו על המערכת).


לסיכום,
אני מקווה שהכשלונות בעבודה ובליכוד לא יגרמו לזניחת הרעיון של בחירות ממוחשבות. בכל טכנולוגיה יש לדעת כיצד להשתמש נכון, על מנת שלא תסב יותר נזק מהתועלת שניתן להפיק ממנה.

תגובה 1:

Itay Donenhirsch אמר/ה...

read the "Analysis of electronic voting" section in:

http://en.wikipedia.org
/wiki/Electronic_voting

in short, evoting can be dangeroous - it's reasonably easy for an attacker to change the results with no auditable trail.