יום שני, 22 בדצמבר 2008

ליברמן - אני לא מאמין לו (חלק ב)

בחלק הקודם התייחסתי לרשימתו של ליברמן - כיצד "חיילים נאמנים" אך אפורים נדחקו לטובת כוכבים מבחוץ וכיצד מי שלא היה יסמן 100 אחוז מהזמן נדחק אף הוא.
בחלק הזה אתייחס לפועלו של ליברמן בעבר, ולחורים בעייתיים במצע ישראל ביתנו.

נתחיל מפועלו של ליברמן בעבר - ליברמן היה שר בממשלות ישראל השונות 3 פעמים: שר התחבורה, שר התשתיות הלאומיות ושר לעניינים אסטרטגיים.
מה היה פועלו של ליברמן במשרדים הנ"ל?
במשרד התשתיות הלאומיות - ליברמן התבטא בצורה עקבית נגד מצריים, שהיא אחת מספקיות הגז הטבעי הגדולות של ישראל, דבר שבהחלט לא תרם לענייני משרדו. כמו כן הוא ניסה לבצע רפורמות שונות בבתי הזיקוק וחברת החשמל וכשל בביצוע הרפורמות.
במשרד התחבורה החותם העיקרי של ליברמן היה מעבר לשיטת נקודות חדשה - שיטה שכשלה ולא הצליחה להוריד את מספר תאונות הדרכים בתקופתו, או בתקופה הסמוכה לו.
ועכשיו הגענו ל"דובדבן שבקצפת" - המשרד לעניינים אסטרטגיים. במו"מ עם קדימה, ליברמן התווה מספר עקרונות יסוד שעליהם התעקש:
א. תוקם ועדת חקירה ממלכתית, לא ועדת חקירה של משרד אחד, לא ועדת בדיקה, ועדת חקירה ממלכתית , לחקר מלחמת לבנון השניה. בסופו של דבר הוקמה ועדת בדיקה, ולמזלנו, לשופט וינוגרד וחבריו היו הן אומץ והן יושרה להתריע על הכשלים ולהוקיע גם את המנהיגים הרלוונטיים.
ב. יחוקק חוק ברית הזוגיות שיצור אלטרנטיבה לנישואים ברבנות - לא הושגה שום התקדמות בחוק. אמנם ליברמן קיבל אישור לעלות את החוק להצבעה, אבל אף סיעה אחרת מסיעות הקואליציה לא תמכה בו, והחוק נפל. במקרים הפוכים, מפלגות חרדיות ודתיות עם פחות מ11 מנדטים ידעו לכפות חקיקה דתית. כנראה שליברמן לא באמת כזה מנהיג נחוש או שברית הזוגיות לא באמת חשובה לו אם הוא לא הצליח לכפות את דעתו על הקואליציה.
ג. הכנסת אספקטים נוספים ממשטר נשיאותי (כמו בצרפת וארה"ב) לישראל - כל הצעותיו של ליברמן לא קיבלו כל גיבוי מהממשלה.
אף דרישה אידואלוגית של ליברמן לא התממשה, ועדיין הוא מצא את עצמו בממשלה, יושב במשרד שהוקם אך ורק בשביל שיצטרף לממשלה - ולראייה, המשרד פורק לאחר מכן. מעניין שכסף לדברים חשובים אחרים משרד האוצר לא מצא, אבל תקציב של עשרות מליונים בשנה למשרד שלא עושה דבר - לזה תמיד יש כסף (וליברמן לא היה הראשון שעבורו הוקם משרד וירטואלי, אבל ממנהיג שמכריז על עצמו כ"אחראי ורואה אך ורק את טובת המדינה" אני מצפה לחסכון בכספי משלם המסים). כשעיתונאים העזו לשאול את ליברמן מה הוא עשה במשרדו הוא היה מתלהם ונובח ומשתמש בתרוץ של "סודיות" על מנת לא לפרט את מעשי משרדו (ובעצם, בצורה זו מצא לעצמו ליברמן דרך מושלמת להיות שר לכאורה בכיר שנפגש במסגרת תפקידו עם מנהיגי העולם, ועדיין לא לעשות דבר ולקבל משכורת שמנה על חשבון משלם המסים).
ליברמן ראה איך הליכוד (שקיבל רק מנדט אחד יותר מ"ישראל ביתנו") עוקף בסקרים את "ישראל ביתנו" שמתדרדרת בעקבות ישיבתה בממשלה, חשב מה לעשות והחליט שעדיף לו לפרוש מהממשלה, לחזור להיות "ימני" והוא מצא סיבה מצויינת לפרישה - ירושלים. נכון, בשיחות בין ישראל והרשות הפלשתינית (או מה שנותר ממנה) בראשות אבו מאזן היו גם דיבורים על ירושלים, אבל אלו לא הגיעו לשום נקודה קונקרטית שהצדיקו את פרישתו של ליברמן. הדבר היחיד שהצדיק את פרישתו היתה הירידה בסקרים.

בחלק האחרון של הפוסט אתייחס לחורים אידאולוגיים במצע ישראל ביתנו.
ליברמן תמך בעבר בטרנספר בכח, וכיום הוא מייצג דעה מרוככת יותר, לפיה יש לבצע חילופי שטחים בהסכמה בינינו לבין הרשות הפלשתינית על מנת לפתור את הבעיה הדמוגרפית של ישראל.
עם הרעיון הזה יש מספר בעיות:
1. סיפוח גושי ההתיישבויות ייצור גבול מזרחי מפותל יותר , מכאן ארוך יותר, ויקשה יותר על הגנתו.
2. רוב אזרחי ישראל הערבים גרים בערים מעורבות - חיפה, תל אביב-יפו, רמלה , לוד, עכו ונצרת. מה ליברמן בדיוק מתכוון לעשות עם אותם אזרחים? הרי לשיטתו, בקצב הריבוי הטבעי שלהם גם אם בעקבות תוכניתו שיעורם באוכלוסיה יקטן ל10 אחוז (בעקבות מסירת אום אל פאחם ושטחים נוספים לרשות) אז ה"קץ" נדחה רק בדור או שניים.
3. ליברמן מוכן למסור שטחים בעלי רוב ערבי מובהק - האם הוא מוכן למסור שטחים בנגב (הבדואים יושבים שם על כ 2 אחוזים עד 3 אחוזים מהשטח)? האם הוא מוכן למסור שטחים באיזור ועדי עארה והגליל? מה לגבי עורקי התחבורה בצפון? האם אנחנו באמת רוצים לנסוע במכוניות שלנו כשבמרחק מטרים ספורים מאיתנו נמצאת הרשות הפלשתינית?
4. מה לגבי אזרחים נאמנים (נאמנים גם לפי הגדרת ליברמן) שיושבים בישובים הנ"ל? האם ליברמן, שמחשיב את עצמו כאדם מסורתי (גם אם אינו חובש כיפה) שוכח כי אחד המסרים המרכזיים בתנ"ך הוא שגם אם בישוב שרובו חוטא יש מספר צדיקים, הישוב לא יוחרב? האם ליברמן , הרב"ט במילואים, יכפה על אותם אזרחים נאמנים שלחמו לצידנו במערכות ישראל ואיבדו את יקיריהם לעזוב את בתיהם?
5. שלילת אזרחות בצורה מאסיבית על בסיס אתני היא פתח מסוכן מאוד לחיסול הדמוקרטיה. היום שוללים אזרחות בצורה מאסיבית מקבוצה שאולי חלקנו רואים צידוק לשלול ממנה את האזרחות. מחר עלולים לשלול את האזרחות מקבוצה אחרת (יכול למשל לעלות לשלטון אדם חילוני קיצוני שידרוש לשלול אזרחות מחרדים שלא משרתים בצבא, וישתמש בתקדים של שלילת האזרחות של חלק מערביי ישראל).
6. מזרח ירושלים - לפני שישראל ביתנו ירדה בסקרים בעקבות ישיבתה בממשלת אולמרט, ליברמן תקף את העובדה שתושביה הערביים של ירושלים המורחבת הם אזרחי ישראל, וקרא ליישם עליהם את חזונו המדיני. אני חייב להגיד שכאן אני מסכים עם ליברמן - סיפוח שועפט, אבו דיס ועוד כל מיני שכונות ערביות לירושלים היא בכיה לדורות. אנחנו משלמים ביטוח לאומי למעל 200,000 ערבים תומכי חמאס , ג'יהאד ופתח שמתנערים מאזרחותם הישראלית ולא מצביעים לא לכנסת ולא לרשות המקומיות (אפילו כשהם מבטיחים לגאידמק שיצביעו). ליברמן אומר שאינו מזגזג בדעותיו - כל אחד מוזמן ללכת לכנס בחירות של ישראל ביתנו ולשאול את ליברמן מה דעתו על מזרח ירושלים, אני מבטיח לכם שתקבלו תשובה שונה לגמרי ממה שהוא אמר לפני כחצי שנה.

לתנועה הציונית יש פתרון נפלא לבעיה הדמוגרפית. פתרון של מילה אחת - עליה! בנקודה הזו ליברמן כשל. ליברמן ברח כמו מאש ממשרד העליה והקליטה. שלוש פעמים הוא היה שר, ואף פעם לא היה מוכן שהוא או מישהו אחר ממפלגתו יקח את המשרד לחסותו. ליברמן יודע שאין ביכולתו באמת לסייע לעולים, ושאם יקח את המשרד ויכשל בו , העולים שגם היום מספקים כשני שלישים הקולות לישראל ביתנו ינטשו אותו וגורלו יהיה כגורל שרנסקי, שלקח משרד שהיה גדול עליו , משרד הפנים, כדי לסייע לעולים.

ולסיום,
אם כבר עסקנו בצבא, ליברמן התבטא לפני כמה ימים בקצרין שהדרך לחוגים הנחשבים באוניברסיטאות צריכה להיות פתוחה רק בפני בוגרי יחידות קרביות.
ובכן, מר רב"ט במיל אביגדור ליברמן - אני שירתתי 4 שנים בצבא ביחידה לא קרבית שפיתחה מערכות טכניות לסיוע ללחימה - לשריון, תותחנים, ואף לחי"ר. לא פיתחנו רק מערכות פלזמה שאולי הרחיקו את המפקדים מהשטח אלא מערכות שהלוחמים לקחו איתם לשטח והסתייעו בהם. אחרי השחרור התקבלתי לטכניון והלכתי ללמוד מדעי המחשב, וכן, גם אני נהניתי מהפקדון שמגיע לכל חייל משוחרר. האם אתה אומר, מר רב"ט במיל' אביגדור ליברמן, שלאנשים כמוני אין זכות להכנס לפקולטה למדעי המחשב בטכניון?
אתה חושב שאתה תהיה שר בטחון יותר טוב מעמיר פרץ. לפחות עמיר פרץ היה קצין בחיל חימוש. אולי תספר לנו באיזה כנס בחירות קצת על שירותך הצבאי, ולמה השתחררת רק בדרגת רב"ט?

הפוסט הזה הוקדש לקורא א' - חבר ילדות מכיתה א. פטריוט אמיתי (בניגוד לרבים שהשתמטו ממילואים או שוחררו ולא טרחו לנסות להשאר, א' מנסה בימים אלו לחזור לשרות מילואים פעיל וגם לעלות לשם כך פרופיל) שתומך במפלגות הימין. בבחירות הקודמות א' הצביע לישראל ביתנו. בניגוד לתומכים רבים של ישראל ביתנו, שניחנו בזכרון קצר, א' לא מתכוון להצביע שוב לישראל ביתנו , וכרגע נוטה למפלגה אחרת מהקשת הימנית של המפה.

תגובה 1:

IsraelMatterstome אמר/ה...

רהוט ומדוייק
התווספת למועדפים שלי